Re: Identyfikatory wandejskie w nowej odsłonie

Polyna <polyna@...>

Nie znam formatu FLIF i nie wiem na czym polegają identyfikatory
„IRI”
IRI = Umiędzynarodowiony Identyfikator Zasobu znajdującego się w Internecie, lub przynajmniej takiego, na temat którego można znaleźć informacje w Internecie. Jest to rozszerzenie URI (Ujednolicony Identyfikator Zasobu) umożliwiające stosowanie znaków spoza kodowania US-ASCII. Przykładowo, to jest IRI identyfikujące stronę na serwerze wandejskim:

https://wandystan.eu/w/Main::Władze

Jak widać, IRI umożliwiają zapisanie znaku ‘ł’ bezpośrednio, bez konieczności jego zakodowania w postaci:

https://wandystan.eu/w/Main::W%C5%82adze

Która w przeciwieństwie do poprzedniej, jest poprawnym URI.

Specjalnym przypadkiem URI jest URL (Ujednolicony Wskaźnik Położenia Zasobu), będący konkretnym adresem wskazującym gdzie i na jakim serwerze znajduje się dany zasób. Przykładowo, podany wcześniej adres to zarówno URL jak i URI, gdyż wskazuje, gdzie można znaleźć zasób przezeń zidentyfikowany (lub przynajmniej, gdzie można znaleźć odniesienie do _informacji_ na temat tego zasobu). Z kolei poniższy URI:

urn:uuid:00ebd30c-557e-4243-8fdb-0a134dc06556

To już nie URL, gdyż nie wskazuje zupełnie na nic, a jest jedynie identyfikatorem czegoś.

ale spokojnie, Towarzyszko. Jakiekolwiek zmiany w
mikronacyjnych systemach, modernizujące cokolwiek do czego się
przyzwyczailiśmy, zawsze spotykały się z głosami sprzeciwu.
A tyle to ja wiem, i spodziewałam się narzekania. Są w końcu trzy rzeczy pewne na świecie: śmierć, ostateczne zwycięstwo komunizmu nad kapitalizmem, i to, że każda zmiana spotka się z narzekaniem na nią przez kogoś. Dlatego też od dłuższego czasu wiem, że czymś takim nie ma się co przejmować.

Musimy odróżniać krytykę uzasadnioną – krytykę nowomodnych wynalazków
importowanych bez refleksji z krajów mon-fasz
Jak na ironię, identyfikatory typu Bnnnn zostały jak najbardziej bez refleksji zaimportowane z pewnego kraju mon-fasz, takiego w którym identyfikatory były w postaci Annnn, a obecnie i w AXnnn, a kto wie, czy teraz już nawet nie AXXnn… Jedyne co zmieniono, to pierwszą literkę.