Re: Identyfikatory wandejskie w nowej odsłonie

Polyna <polyna@...>

W dniu 15.03.2020 o 22:06, Ola Kaarina Isadora Hughson pisze:
Kombinowanie.
Opierałam się w tym co robiłam na konsensusie istniejącym co najmniej od 11 lat, i który został przyjęty przez takie poważne instytucje jak np. Biblioteka Kongresu USA. A kiedy coś robię, to zawsze staram się robić to zgodnie z najlepszymi obecnie praktykami.

POnad to: to nie jest tak, że ja pracy tow. Polyny nie doceniam - ja
po prostu nie widzę potrzeby, zupełnie prywatnie.
Biorąc pod uwagę, że to co robiłam, wynikło:

1. Z jak najbardziej realnej potrzeby mojej,
2. Ze średnio uzasadnionej potrzeby innych (srsly, ile razy już słyszałam ‘chcemy identyfikator’?),

To nie wiem, jakim cudem mogłyście dojść do takiej konkluzji.

Średnio uzasadnionej, bo tak naprawdę prośby o identyfikator mieszkańca wynikały z potrzeby bardziej estetycznej niż praktycznej. W starych systemach, identyfikator typu Bnnnn służył tak naprawdę jedynie dwóm rzeczom:

1. Logowaniu.
2. Szeregowaniu osób na liście mieszkańców.

Ad 1 – problem z tym był taki, że konieczność zapamiętywania arbitralnych, numerycznych (czyli najtrudniejszych do zapamiętywania!) identyfikatorów stanowiła zbędny nakład kognitywny. Adres e-mail jest i tak własnością wystarczającą na zidentyfikowanie konta, gdyż nie może się powtarzać w bazie danych, a raczej każdy pamięta swój niezależnie od tego, czy ma konto w MW czy nie. Za to tam, gdzie identyfikatory są arbitralne i numeryczne, istnieje duże prawdopodobieństwo, że zostaną zapomniane.

I to nie żart – ja np. posiadam konto w dreamlandzkim Centralnym Rejestrze Mieszkańców, ale żeby się tam zalogować, musiałabym poszukać swojego numeru NIM… gdziekolwiek go sobie zapisałam.

Ad 2 – problem, że przeciętna osoba nie potrzebuje takiej listy żeby sprawdzić, który identyfikator odpowiada komu, a żeby sprawdzić informacje o osobie o znanym jej imieniu i nazwisku, takie jak np. adres e-mail aby wysłać do niej jakąś wiadomość. Dlatego też najsensowniejszym porządkiem jest alfabetyczny, żeby oszczędzić każdemu konieczności wejścia najpierw w funkcję ‘Znajdź na tej stronie…’.

Dlatego też do tej pory się reintrodukcji identyfikatorów mocno opierałam. Więc jeżeli nie ma potrzeby takich identyfikatorów, jakie teraz są, nie ma potrzeby żadnych identyfikatorów w ogóle.