Re: Identyfikatory wandejskie w nowej odsłonie

Jezus Ipanienko

Bardzo propsuję zmiany!

W dniu niedz., 15.03.2020 o 22:45 Polyna <polyna@...> napisał(a):

W dniu 15.03.2020 o 22:06, Ola Kaarina Isadora Hughson pisze:
Kombinowanie.
Opierałam się w tym co robiłam na konsensusie istniejącym co najmniej od
11 lat, i który został przyjęty przez takie poważne instytucje jak np.
Biblioteka Kongresu USA. A kiedy coś robię, to zawsze staram się robić
to zgodnie z najlepszymi obecnie praktykami.

POnad to: to nie jest tak, że ja pracy tow. Polyny nie doceniam - ja
po prostu nie widzę potrzeby, zupełnie prywatnie.
Biorąc pod uwagę, że to co robiłam, wynikło:

1. Z jak najbardziej realnej potrzeby mojej,
2. Ze średnio uzasadnionej potrzeby innych (srsly, ile razy już
słyszałam ‘chcemy identyfikator’?),

To nie wiem, jakim cudem mogłyście dojść do takiej konkluzji.

Średnio uzasadnionej, bo tak naprawdę prośby o identyfikator mieszkańca
wynikały z potrzeby bardziej estetycznej niż praktycznej. W starych
systemach, identyfikator typu Bnnnn służył tak naprawdę jedynie dwóm
rzeczom:

1. Logowaniu.
2. Szeregowaniu osób na liście mieszkańców.

Ad 1 – problem z tym był taki, że konieczność zapamiętywania
arbitralnych, numerycznych (czyli najtrudniejszych do zapamiętywania!)
identyfikatorów stanowiła zbędny nakład kognitywny. Adres e-mail jest i
tak własnością wystarczającą na zidentyfikowanie konta, gdyż nie może
się powtarzać w bazie danych, a raczej każdy pamięta swój niezależnie od
tego, czy ma konto w MW czy nie. Za to tam, gdzie identyfikatory są
arbitralne i numeryczne, istnieje duże prawdopodobieństwo, że zostaną
zapomniane.

I to nie żart – ja np. posiadam konto w dreamlandzkim Centralnym
Rejestrze Mieszkańców, ale żeby się tam zalogować, musiałabym poszukać
swojego numeru NIM… gdziekolwiek go sobie zapisałam.

Ad 2 – problem, że przeciętna osoba nie potrzebuje takiej listy żeby
sprawdzić, który identyfikator odpowiada komu, a żeby sprawdzić
informacje o osobie o znanym jej imieniu i nazwisku, takie jak np. adres
e-mail aby wysłać do niej jakąś wiadomość. Dlatego też najsensowniejszym
porządkiem jest alfabetyczny, żeby oszczędzić każdemu konieczności
wejścia najpierw w funkcję ‘Znajdź na tej stronie…’.

Dlatego też do tej pory się reintrodukcji identyfikatorów mocno
opierałam. Więc jeżeli nie ma potrzeby takich identyfikatorów, jakie
teraz są, nie ma potrzeby żadnych identyfikatorów w ogóle.

(-) Jezus Pedael Ipanienko-Ingawaar